SEO pakkerne
Alle vores SEO pakker indeholder en grundig analyse af din hjemmeside. Her klarlægger vi hjemmesidens tilstand, så du kan se, hvilke SEO elementer, der skal arbejdes på.
Hos Bureau 360 løser vi SEO-opgaver, vi gennemgår din hjemmesides opbygning og anviser, hvor der er optimerings muligheder og viser hvilke krav hjemmesiden skal opfylde for at fungere optimalt. Vi har opdelt vores SEO service i tre forskellige pakker.
Arbejdet med SEO er en langsigtet marketingstrategi, hvis ændringer først opleves efter tre til fire måneder. SEO er en bæredygtig strategi, da optimeringerne som laves aldrig vil miste deres værdi. Med andre ord; når man først har implementeret optimeringerne, vil de altid eksisterer.
Fordi arbejdet i SEO både kræver ressourcer og tid, anbefaler vi altid den første aftaleperiode på minimum seks måneder, derved får du et retvisende overblik over resultaterne.
Efterfølgende kan aftalen forlænges med 1 måned, og opsiges med en måneds varsel.
På dansk er SEO en forkortelse af søgemaskineoptimering, det engelske ord er Search Engine Optimization.
Når man arbejder med SEO, arbejder man på at optimere hjemmesider i forhold til søgemaskinernes algoritmer. Algoritmerne er de faktorer, som søgemaskinerne benytter sig af, når en hjemmeside skal vurderes i henhold til værdi og placering på de organiske resultater.
SEO handler også om, at gøre en hjemmeside relevant i forhold til de søgninger, der foretages af brugerne. Ved at optimere hjemmesiden bedre end konkurrenterne på markedet, kan man opnå en bedre placering på søgeresultaterne.
SEO forveksles ofte med betalte annoncer og til tider også med opslag på de sociale medier, som for eksempel SoMe, hvilket ikke er rigtigt. SEO og marketing er fyldt med forkortelser og termer, som kan virke distraherende og forvirrende. Derfor finder vi, hos Bureau 360, at det er vigtigt at klarlægge, hvad forskellen er.
SEM er en forkortelsen af Search Engine Marketing, som har to marketing disciplinerne som er SEO og SEA.
Search Engine Optimization (SEO) er disciplinen i at optimere en hjemmeside eller webshop i forhold at forbedre placeringen på de organiske søgeresultater. Søgemaskineoptimering har ikke omkostninger til reklamer, da der ingen reklameudgifter findes. Man optimerer altså udelukkende til en bedre placering på de organiske søgeresultater. Optimeringerne der bliver implementeret, forsvinder aldrig, optimeringerne vil altid være eksisterende.
Search Engine Advertising (SEA) er at reklamere gennem betalte annoncer på søgemaskinernes søgeresultater. Advertising er betalte annoncer hos søgemaskinerne, derfor er der en reklameudgift forbundet med SEA.
Søgemaskineoptimering er en kontinuerlig proces, som man kan sammenligne med at købe et hus eller en bil. Hvis man ikke vedligeholder huset eller bilen, så falder tilstanden og værdien. Derfor er arbejdet med SEO ikke en engangsfornøjelse, men en kontinuerlig proces, som man aldrig rigtig slipper.
SEO består af flere forskellige arbejdsområder, som kan gøre arbejdet med søgemaskineoptimering kompliceret.
Helt simpelt kan SEO deles op i tre hovedelementer:
On- page
Off- page
Tekniske elementer
Nedenfor er en kort beskrivelse af de tre elementer.
On- page
On-page handler om tekstindholdet på en hjemmeside, som besøgende på hjemmesiden læser. On-page SEO handler altså om alt det indholdsmæssige på en hjemmeside.
Det er vigtigt at nævne, at teksten skal være informativ, men du skal huske hvem budskabet er til. Kommunikation skal udarbejdes i forhold til de søgninger, der bliver brugt.
Off- page
Off-page handler hovedsageligt om links og opbygningen af disse, betegnelsen er Linkbuilding.
Links har stor betydning for en hjemmesides autoritet, fordi søgemaskinerne opfatter links som en positiv værdi. Linkbuilding er en krævende og omfattende proces. Der findes utallige måder, hvorpå man kan bygge links, for at skabe værdi og autoritet til sin hjemmeside, men det emne kræver et kapitel for sig selv.
Tekniske elementer
Tekniske elementer har stor betydning for en hjemmeside. Mange, som begynder at bygge en hjemmeside overser betydningen af de tekniske elementer, fordi de fleste har fokus på det designmæssige, som for eksempel logoer, farver og mindre på, hvordan en søgemaskine læser og forstår en hjemmeside.
Det virtuelle er bestemt vigtigt, for der findes ikke et ønske om, at have en grim hjemmeside. Det er jo vores visuelle profil de besøgende først lægger mærke til.
Men søgemaskinerne og deres robotter læser kun koder, så selvom hjemmesidens design er fantastisk, så er det ikke ensbetydende med, at hjemmesiden fungerer godt i forhold til søgemaskinerne. Derfor arbejdes der med de tekniske elementer i SEO, for at optimerer disse til søgemaskinerne.
Nu hvor SEO områderne er klarlagt, er det interessant at kigge på, hvilke arbejdsopgaver, der findes inden for SEO.
Vi anbefaler, at man som det første starter med at lave en analyse af de enkelte elementer på ens hjemmeside. Her vil man danne sig et billede af, hvad og hvilke områder, der skal optimeres på.
On- page SEO handler, (som skrevet om i tidligere kapitel), om indholdet såsom tekster der fremgår på din hjemmeside. Der er mange faktorer, der spiller ind, men det vigtigste er, at få optimeret titler og meta- beskrivelser, da de indeholder søgeord og søgetermer, som har betydning for søgemaskinerne.
Det næste skridt er at finde de søgeord, som skal med i din tekst via en analyse af søgeord. Søgeordsanalysen har til formål, at finde de søgeord og termer dine kunder benytter sig af, for at finde frem til dine produkter/services.
Analysen af links på din hjemmeside handler om, at analyserer hvilken type links, der linker til din hjemmeside. I analysen finder man værdien af alle disse links. Det er især vigtigt, at undersøge om nogle links er skadelige, samt hvilke der gavner din hjemmeside. I undersøgelsen af links, kan man inddrage konkurrenternes link profil. Efterfølgende kan der konkluderes, om der er brug for flere links i forhold til dine konkurrenter på markedet, foruden værdien af de links som findes.
Den tekniske analyse handler om HTML, server og domæner bare for at nævne et par stykker. Disse elementer skal nemlig fungere optimalt, så robotten har mulighed for at indeksere din hjemmeside korrekt. Teknikken skal være optimeret for at gøre det let for søgemaskinerne at indeksere din hjemmeside. Under de tekniske elementer er også hastighed på mobilen, Mobile first indexing, hjemmesidens sikkerhed, foruden størrelserne på de billeder, der bruges på din hjemmeside.
Konkurrentanalysen er ikke en direkte SEO analyse, men vi anbefaler, at du analyser dine konkurrenter for at få en forståelse af deres marketing indsats. Dette vil give dig en ide om, hvor stor og svær konkurrencen er. Alt i alt, giver en konkurrentanalyse dig, et indblik i de markedsforhold, du befinder dig i og sværhedsgraden i konkurrencen.
Lokal SEO kendes også som Google my business. Det er en virksomhedsregistrering hos Google. Tjenesten er især god til at ramme de lokale segmenter, der har interesse i at købe ydelser eller produkter i nærområdet. Her kan du også sikre dig, at din adresse, website og åbningstider fremgår tydeligt i søgeresultatet.
Hos Bureau 360 arbejder vi med Lokal SEO en separat del af vores SEO pakker. Du kan læse mere om, hvordan vi kan løse din Lokale tilstedeværelse her.
Afslutningsvis skal du konkludere på alle ovenstående SEO elementer. Resultatet giver dig et brugbart fundament, du kan arbejde ud fra. Herunder hvilke områder og elementer du rent operationelt vil optimere på, samt hvilke mål du har med optimeringerne.
Hvis du gerne vil læse mere om, Googles grundlæggende principper og retningslinjer, kan du læse det her; https://support.google.com/webmasters/answer/35769?hl=da
Man kan benytte adskillige værktøjer til at måle effekten af optimeringerne. Vi har taget udgangspunkt i de gratis værktøjer, som Google stiller til rådighed.
Google analytics og Google Search Console
Her kan du måle dine placeringer, hvilke søgeord besøgende bruger, hvilken enhed der benyttes, samt deres geografiske placeringer. Du kan opsætte Analytics til at tracke og måle konverteringer såsom salg, tilmeldinger af nyhedsbreve, henvendelser, og meget meget mere.
Du kan også se hvilke sider dine brugere lander på og hvilket medie de kommer fra, når de besøger din hjemmeside. Ovenstående er kun et udpluk af måle -mulighederne, man kan opsætte. Men begge værktøjer er guld værd i arbejdet med søgemaskineoptimering.
Google Search Console vil give dig indblik i fejl og mangler i henhold til indeksering af din hjemmeside. Hvis du ikke har opsat Google Search Console kan du gøre det her https://search.google.com/search-console/about?hl=da
Der er intet quick fix i SEO, derfor er det også svært at besvare spørgsmålet, hvor hurtigt SEO virker. For inden du er kommet i gang med SEO-arbejdet ligger der allerede konkurrenter på de ønskede placeringer, som du i første omgang skal slå. Endvidere spiller din hjemmesides alder også ind for hvor hurtigt SEO vil virke
Selve det system som din hjemmeside er bygget på, har også stor betydning i forhold til optimeringerne. Der er programmer som er mere SEO venlige og/eller søgemaskinevenlige end andre og det har stor betydning.
Husk at kigge på konkurrenter på markedet, det er vigtigt at kigge på hvor godt deres og dit indhold er. Hvis der er mangler i kommunikationen, skal dette parameter naturligvis optimeres.
Link building har stor betydning i SEO og det er nok også et af de mest krævende SEO elementer, da anskaffelsen af gode links kan tage tid. Nogle SEO virksomheder tilbyder kun link building som deres eneste produkt – dét beretter lidt om, hvor tidskrævende link building kan være.
SEO omfatter mange forskellige elementer, som indbyrdes påvirker hinanden i mindre eller større grad. Et af de sidste elementer som vi vil redegøre for, er selve indeksering.
Som tidligere nævnt tager det tid før optimeringerne bliver registreret og indekseret. Det resultere i, at man først kan se effekten af SEO arbejdet noget senere.
For det kan tage tid før optimeringerne bliver registreret og indekseret. Denne tid vil naturligvis resultere i, at man ikke kan se resultat af SEO arbejdet dagen efter det er implementeret, men en god regel er tidligst efter 3 måneder
Vi vil fraråde at arbejde med SEO, hvis man søger quick fix. Det findes ikke og det er ikke en bæredygtig strategi. SEO er en vedligeholdelse af din hjemmeside. Det positive ved SEO arbejdet er, at opdateringerne altid vil eksistere – og dét er en af grundene til, at SEO er bæredygtig marketing.